Het St Jansdal is het 21e ziekenhuis dat start met een QuickScan, uitgevoerd door Stichting OOK. Met behulp van deze scan krijgt het ziekenhuis beter inzicht in hoe de ondersteunende zorg bij kanker voor oncologische patiënten is geregeld. Ook krijgen zij inzicht in hoe oncologische patiënten deze zorg ervaren en hoe de verschillende zorgverleners hierin samenwerken. Het gaat om niet-medische zorg, zoals psychologische ondersteuning, huidtherapie of voedingsadvies. De uitkomsten van deze scan laten straks concrete punten zien waarop ziekenhuis St Jansdal de ondersteuning voor mensen met kanker kan verbeteren.
Zorgpaden Mammacarcinoom en maligne hematologie
Bij de uitvoering van een QuickScan, kiest een ziekenhuis eerst de zorgpaden waarop de scan wordt uitgevoerd. Ziekenhuis St Jansdal kiest voor de zorgpaden mammacarcinoom en maligne hematologie (bloed-/lymfeklierkanker). Het St Jansdal is volop bezig met de ontwikkeling, verbetering en verandering van zorgpaden en probeert daarin nazorg een duidelijke plek te geven in de zorg rondom de oncologische patiënt.
Debby van Dijk, screeningsconsulent oncologische nazorg van het St Jansdal:
“De QuickScan kan ons inzicht bieden in de kwaliteit van de ondersteunende zorg bij kanker, en hoe deze wordt ervaren. Zowel door onze patiënten als door onze zorgverleners. Waar is behoefte aan? Wat gaat goed, maar vooral: wat kan beter? En hoe gaan we de hulp/ondersteuning beter inbedden in het zorgproces? Met behulp van de uitkomsten hopen wij een nog betere nazorg te kunnen bieden. De juiste zorg, op het juiste moment, op de juiste plek.”
Hoe het werkt
Tijdens de QuickScan wordt gekeken naar het zorgaanbod van het ziekenhuis zelf en naar verwijzing en samenwerking met eerstelijnszorg. Een ziekenhuis kiest zorgpaden waarop de QuickScan wordt uitgevoerd. Daarna volgen drie stappen:
- Er wordt een enquête uitgezet onder oncologische patiënten van de gekozen zorgpaden.
- Daarna worden patiënten en zorgprofessionals, waaronder ook huisartsen en verschillende zorgverleners in de eerste lijn, persoonlijk geïnterviewd over hun ervaring met ondersteunende zorg.
- Als laatste stap worden de bevindingen van de enquête en de interviews besproken in een focusgroep met patiënten en zorgprofessionals.
Op basis van alle uitkomsten ontvangt het ziekenhuis van Stichting OOK een rapportage met aanbevelingen, die gebruikt wordt om verandertrajecten te starten.
Wil je meer weten over de mogelijkheden van een QuickScan? Lees hier voor meer informatie of neem contact op met Anne-Marie Bart en Rik van Bemmel via het contactformulier, onderwerp QuickScan.