• A+ A-
Neem contact op via 010-292 36 00 of de chat | Veelgestelde vragen
  • 0Winkelwagen
Stichting OOK
  • Mijn OOK
  • Doneren
  • Kanker? En nu?
  • Magazine
  • Opleiding
  • Life-Fullness
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoek
  • Menu Menu
Steun ons Mijn OOK
  • Mijn OOK
  • Steun ons
  • Kanker? En nu?
    • Maak kennis met
    • De begeleiding
    • Ervaringsverhalen
    • Aanmelden 10 minuten gesprek Mijn OOK
  • Magazine
  • Opleiding ondersteuningsconsulent
    • Basiscursus oncologie
  • Wat wij doen
  • Nieuws
  • Contact

Wat kan de casemanager in het OLVG voor jou betekenen?

Delen
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail

“Spin in het web tussen de verschillende disciplines”

“Je krijgt te horen dat je kanker hebt, iets dat je natuurlijk helemaal niet wil horen. Dan is het prettig wanneer je een contactpersoon hebt die je makkelijk kunt bereiken.” 

Simone Röttgering is Oncologieverpleegkundige en Casemanager in het OLVG en het vaste aanspreekpunt voor de patiënt tijdens de behandeling. “patiënten worden door verschillende specialisten behandeld en juist dan merken we dat het fijn is dat ze ons makkelijk kunnen benaderen. Als casemanager ben ik de schakel tussen de patiënt en alle zorgverleners die betrokken zijn bij zijn of haar behandeling.”

Hoe is de rol van casemanager tot stand gekomen?

“Patiënten hebben vaak al voor de behandeling of operatie veel vragen en kunnen mentale ondersteuning gebruiken. Juist aan het begin van het traject vinden patiënten het fijn wanneer ze iemand hebben waar ze mee kunnen sparren, hun emoties de vrije loop kunnen laten en met vragen terecht kunnen. Dit werd al snel uitgebreid met verschillende contactmomenten, waarbij de focus niet zozeer ligt op het medische stuk, maar meer hoe het nu met de patiënt zelf gaat. Ook wanneer een patiënt klaar is met behandelingen is het fijn om nog eens te kunnen reflecteren: Ben je alweer aan het werk? Hoe gaat het met vermoeidheid? Heb je het leven weer een beetje op kunnen pakken? Vaak komt dan ook de realisatie: Ik heb kanker gehad, als ik nu pijn in mijn buik heb, is het terug. Mensen hebben vaak veel angsten.”

Persoonlijk contact is ontzettend belangrijk bij zo’n impactvolle ziekte

Je bent oncologieverpleegkundige en casemanager, wat kan een patiënt van jou verwachten?

“Mijn collega’s en ik zijn het eerste aanspreekpunt voor de patiënt. Patiënten kunnen met al hun vragen en zorgen bij ons terecht. We begeleiden de patiënt vanaf het moment dat ze de diagnose horen tot een jaar na de behandeling. Op onze afdeling zien we voornamelijk patiënten met darmkanker. In het eerste gesprek vertel ik meer over de diagnostiek die verder moet gaan plaatsvinden, zoals bloedprikken, CT-scan en MRI-scan. Patiënten krijgen een behandelwijzer mee waarin onder andere informatie zit over de behandeling en de contactgegevens van de casemanagers. Vanaf dat moment zijn wij de eerste contactpersoon. Als de diagnostiek rond is wordt de patiënt besproken in een overleg waarbij meerdere specialismen aanwezig zijn. Diezelfde middag komt de patiënt in het ziekenhuis voor de uitslagen en het behandelplan. Als casemanager ben je een soort spin in het web en houd je contact met alle specialismen om het behandeltraject zo goed mogelijk te laten verlopen. Wij begeleiden patiënten die balanceren tussen hoop en vrees. Ook familieleden en naasten kunnen bij ons terecht. We adviseren ook altijd aan patiënten om iemand mee te nemen naar het bespreken van het behandelplan wanneer dit mogelijk is.”

Hulpverlener met patiënt

Met wat voor soort vragen kunnen mensen bij jullie terecht?

“Patiënten kunnen ons bereiken voor allerlei vragen. Dit kunnen vragen zijn over de behandeling, over de onderzoeken of praktische vragen over bijvoorbeeld vervoer naar het ziekenhuis of wanneer je weer mag sporten. Ook bij klachten als bijvoorbeeld pijn, problemen met de ontlasting of psychische klachten mogen mensen contact met ons opnemen. We merken ook dat het voor patiënten vaak niet klaar is na de behandeling. De kanker is eruit, maar de verwerking komt vaak later. “Wat is er allemaal gebeurd?Hoe moet ik weer aan het werk? Hoe bouw ik mijn conditie weer op? Hoe ga ik om met angsten?” Als wij merken dat de ondersteuning die wij bieden niet voldoende is dan verwijzen wij door naar het Cancer Care Centrum, het Ingeborg Douwes centrum of naar de psycholoog in het ziekenhuis.”

 

Hoe vaak spreken jullie een patiënt gemiddeld?

“Het eerste gesprek, het slecht nieuwsgesprek, kort na de diagnose is in het ziekenhuis. Daarna volgen een aantal vaste telefonische contacten tot een jaar na de diagnose. We bellen een paar dagen nadat het behandelplan is besproken, na de operatie en drie maanden na de operatie. Afhankelijk van de behoefte van de patiënt spreken we elkaar daarna vaak of minder vaak. Juist ook over dingen die meer zijdelings met hun ziekte te maken hebben. Ik druk patiënten en hun naasten op het hart dat echt alles met mij kan worden besproken.”

Welke patiënt is je bijgebleven?

“Een tijd geleden had ik een patiënt onder mijn hoede die geopereerd werd aan darmkanker. Na de operatie knapte ze lichamelijk wel op. Tijdens de gesprekken na de operatie merkte ik dat ze passiever werd. Ze was gespannen, lag voornamelijk op de bank en had geen kracht meer om dingen te ondernemen. In het begin dacht ik dat ze haar draai weer moest vinden en schakelde ik de oncologieverpleegkundige in van Care for Cancer om haar thuis te begeleiden, maar dit bleek niet voldoende te zijn. Daarnaast trainde ze met de fysiotherapie en de ergotherapie in het Cancer Care Centrum. Toen het toch niet beter met haar ging heb ik haar, na contact te hebben gezocht met alle betrokken hulpverleners, doorverwezen naar een oncologie psycholoog, die haar in verschillende gesprekken goed heeft kunnen helpen.“

 

Simone Rottgering Olvg

De deskundige:

Simone Röttgering is oncologieverpleegkundige en casemanager in het GIT (Gastro Intestinale Tumoren) team en is het vaste aanspreekpunt voor de patiënt gedurende de behandeling.

 

 

 

 

 

Dit artikel is verschenen in het magazine ‘Leven & Kanker’, in de editie die we maakten in samenwerking met het OLVG.
Bekijk hieronder het gehele magazine.

Vorige artikel
Stichting Komma, Een waardevolle nalatenschap
Stichting Komma
Sonja de Stigter - Diakonessenhuis
Volgende artikel
Leven met een stoma: Het einde of een nieuw begin?
Stichting OOK Optimale Ondersteuning bij Kanker
Website van Stichting OOK Facebook van Stichting OOK Twitter van Stichting OOK Linkedin van Stichting OOK Instagram van Stichting OOK

Blijf op de hoogte

Gerelateerde berichten

Webinar over Life-Fullness Sharefunding Angst voor terugkeer bij kanker Psycho- oncologische hulp Moe, doodmoe De Untire app: Samen tegen vermoeidheid bij kanker Schrijf je in voor de nieuwsbrief! Telefonische bereikbaarheid Digitaal contact met je arts, wat vind jij? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief! Esmée loopt de halve Leiden Marathon voor OOK Rouwen vult de gaten van het verdriet Leven met een stoma: Het einde of een nieuw begin?

Onderwerpen

Voeding & Spijsvertering Veranderingen in/aan het lichaam Een goed afscheid Gedachten & Emoties Energie & Bewegen Voorzieningen & Regelgeving Werk & Actief leven Kinderen Zingeving Relaties & Omgeving

Blijf op de hoogte

Snel naar

  • Nieuws
  • Over ons
  • Wat wij doen
  • Steun ons
  • Veelgestelde vragen
  • Contact

Contact

Stichting OOK
OOK Diensten BV

Ligusterbaan 1 (3.10)
2908 LW Capelle a/d IJssel
Telefoon: 010 29 236 00
E-mail: info@stichting-ook.nl

Disclaimer
Privacy Statement
Algemene voorwaarden

Zoeken

 

Webdevelopment by Oil4.
  • Mijn OOK
  • Steun ons
  • Kanker? En nu?
  • Magazine
  • Opleiding ondersteuningsconsulent
  • Wat wij doen
  • Nieuws
  • Contact
Stichting Komma, Een waardevolle nalatenschapStichting KommaSonja de Stigter - DiakonessenhuisLeven met een stoma: Het einde of een nieuw begin?
Scroll naar bovenzijde

Onze website maakt gebruik van cookies en analyse. Door verder te navigeren op onze website, gaat u hiermee akkoord en met onze Disclaimer.

OKMeer informatie×

Cookie en privacy-instellingen



Hoe we cookies gebruiken

Onze website kan uw apparaat vragen om cookies op te slaan. We gebruiken deze cookies om ons te laten weten wanneer u onze website bezoekt, hoe u onze website gebruikt, om uw ervaring te verbeteren en om uw relatie met onze website te personaliseren.

Klik op de verschillende categorieën voor meer informatie over onze cookies. Voor sommige functionaliteiten kunt u uw voorkeuren aanpassen. Let er op dat het blokkeren van bepaalde cookies de ervaring met onze website en de diensten die we kunnen bieden zal beïnvloeden.

Essentiële cookies

Deze cookies zijn essentieel en benodigd om u de diensten en functionaliteiten van onze website aan te bieden.

Omdat deze cookies noodzakelijk zijn voor de werking van de website, kunt u deze niet uitschakelen. U kunt wel uw browser deze cookies laten blokkeren, maar dat raden wij sterk af.

Google Analytics cookies

Deze cookies worden gebruikt om informatie te verzamelen over hoe onze website wordt gebruikt en hoe onze marketingcampagnes werken, of om onze webshop aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Indien u niet wilt dat wij uw bezoeken aan onze website kunnen meten, dan kunt u deze tracking uitschakelen via:

Andere externe services

We gebruiken ook andere externe services, zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Deze services kunnen eventueel persoonsgegevens verzamelen, zoals uw IP-adres. Als u dat wilt, kunt u deze services uitschakelen. Let er op dat dit het functioneren en het uiterlijk van onze website beïnvloedt. Aanpassingen zullen zichtbaar zijn na het herladen van de pagina.

Google Webfont instellingen:

Google Maps ingestellingen:

Vimeo- en Youtube-video's:

Privacyverklaring

U kunt meer vinden over onze cookies en de verwerking van uw gegevens in onze Disclaimer

Accept settingsHide notification only