• A+ A-
Neem contact op via 010-292 36 00 of de chat | Veelgestelde vragen
  • 0Winkelwagen
Stichting OOK
  • Mijn OOK
  • Doneren
  • Kanker? En nu?
  • Magazine
  • Opleiding
  • Life-Fullness
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoek
  • Menu Menu
Steun ons Mijn OOK
  • Mijn OOK
  • Steun ons
  • Kanker? En nu?
    • Maak kennis met
    • De begeleiding
    • Ervaringsverhalen
    • Aanmelden 10 minuten gesprek Mijn OOK
  • Magazine
  • Opleiding ondersteuningsconsulent
    • Basiscursus oncologie
  • Wat wij doen
  • Nieuws
  • Contact

Vijf vragen aan: Henriëtta Dijkstra – Karify

Delen
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail

“De coronacrisis benadrukt de relevantie en kracht van eHealth binnen de zorg.”

Deze maand spreken we Henriëtta Dijkstra, content manager bij Karify. Karify is het onderliggende behandelplatform van de online omgeving Mijn OOK, waar patiënten en naasten geholpen worden bij het omgaan met de gevolgen van kanker. Met haar digitale zorgaanbod probeert Karify het gehele zorgproces te ondersteunen, van aanmelding tot behandeling en nazorg. Als content manager ontwikkelt Henriëtta behandeltools, die onder andere ingezet kunnen worden binnen de oncologie. Zij vertelt meer over online zorgverlening voor mensen met kanker en deelt haar kijk op de ontwikkeling van eHealth.

1. Kun je wat meer vertellen over Karify en jouw rol binnen de organisatie?

Karify is een online behandelplatform, wat zorgprofessionals en gebruikers met elkaar verbindt. Via het beveiligde platform kunnen gebruikers informatie lezen, interventies volgen, belangrijke documenten delen en laagdrempelig contact hebben met een zorgverlener. Bijvoorbeeld door berichten te sturen of middels een videobelgesprek. Meestal wordt Karify begeleid ingezet, maar er zijn ook een aantal instellingen die eigen regie bij de gebruiker stimuleren met zelfhulpinterventies. Stichting OOK is daar een voorbeeld van.

Ik ben nu zo’n 7,5 jaar actief als content manager. Dat houdt in dat ik me voornamelijk bezighoud met het ontwikkelen en optimaliseren van ons digitaal behandelaanbod. Wij maken de online tools waarmee zorgprofessionals vervolgens weer uit de voeten kunnen.

2. Hoe kunnen zorgverleners en zorginstanties gebruik maken van Karify?

Karify ondersteunt het gehele zorgproces, vanaf de aanmelding tot en met de nazorg. We zien bijvoorbeeld dat GGZ-patiënten in de aanmeldfase vaak actief en gemotiveerd zijn, maar nog niet terecht kunnen bij de behandelaar vanwege wachttijden. Om deze eerste periode te overbruggen zet de instelling een set interventies klaar in Karify, waarmee de patiënt alvast aan de slag kan. Tijdens de behandelfase en de nazorgfase kan de gebruiker vervolgens zelf interventies volgen, kennis opdoen en zijn/haar voortgang monitoren. Ook is er de mogelijkheid om contact op te nemen met de zorgverlener.

Wij bieden de bovengenoemde functionaliteiten aan binnen één goed beveiligd platform. De gebruiker houdt altijd toegang tot zijn of haar data, ook na afloop van de behandeling. Zo kun je als het ware je eigen gezondheidsdossier opbouwen en deze makkelijk overdragen aan nieuwe zorgverleners.

3. Wat doen jullie allemaal binnen de oncologie?

Op het moment werken we voornamelijk samen met GGZ-instellingen. Vrijwel ons gehele aanbod binnen de oncologie is gericht op nazorg, bijvoorbeeld op gebied van emotioneel herstel, minder vermoeidheid of minder angst na kanker. Nadat iemand een medisch traject doorlopen heeft, komt Karify om de hoek kijken. Het beschikbare behandelaanbod is grotendeels gebaseerd op cognitieve gedragstherapie en mindfulness. Een concrete opdracht is bijvoorbeeld het ontdekken wat voor de patiënt energie kost en wat energie oplevert, zodat ze een duidelijke balans voor zichzelf kunnen opmaken.

4. Hoe zijn de modules tot stand gekomen en hoe sluiten deze aan op de oncologische zorg?

Een groot deel van onze interventies zijn transdiagnostisch en breed inzetbaar, bijvoorbeeld ‘omgaan met stress’. Het is voor mij de uitdaging om tools te ontwikkelen waarvan een grote groep patiënten kan profiteren, zonder dat deze te algemeen zijn.

We werken nauw samen met een drietal organisaties in Nederland binnen de oncologie, waaronder Stichting OOK. Er zijn eigenlijk maar een handvol instellingen die actief behandelen op nazorg bij kanker. De ontwikkeling van interventies die specifiek ingezet kunnen worden voor de oncologie is dan ook vaak een samenwerking tussen ons en deze partijen. Zij leveren de inhoudelijke input, wat wij vervolgens ontwikkelen tot een digitaal inzetbaar product. Hun expertise is dus een mooie voorzet voor onze dienstverlening.

5. Hoe ervaart de patiënt deze digitale vorm van zorg?

Uit ons onderzoek blijkt dat patiënten het gevoel van flexibiliteit en eigen regie bij digitale zorg prettig vinden. Je bepaalt zelf wat je wilt doen en wanneer. Een goed voorbeeld is jullie online omgeving Mijn OOK, waar de gebruiker kan kiezen om nauw contact te houden met de ondersteuningsconsulent, maar ook zelfstandig aan de slag kan gaan met de informatie en modules. Daarnaast wordt de continuïteit van de behandelingen erg gewaardeerd. Je kunt in alle rust teruglezen welke informatie er tijdens een gesprek is gegeven, maar bij vragen ook tussentijds contact opnemen met je zorgprofessional.

Onze online zorg blijft natuurlijk een proces in ontwikkeling. We kijken continu naar hoe we ervoor kunnen zorgen dat de meerderheid van de samenleving zich wegwijs kan maken binnen de omgeving.

Extra: Hoe zie jij de toekomst van eHealth?

Ik geloof dat het persoonlijke contact met een zorgverlener heel belangrijk is. Maar je ziet nu tijdens de coronacrisis dat dit niet altijd fysiek mogelijk is, wat de relevantie en kracht van eHealth benadrukt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan videobellen. Het direct krijgen van persoonlijke terugkoppeling binnen de zorg is heel erg relevant en ik denk dat eHealth daar steeds beter op inspeelt. Daarnaast staat personalisatie centraal. Er wordt heel veel data verzameld, wat enorm gaat helpen om de online zorg af te stemmen op iedere unieke gebruiker.

Toen wij net begonnen met Karify merkten we dat zorgverleners vrij sceptisch waren tegenover onze dienstverlening en eHealth. De meerwaarde wordt nu steeds vaker opgemerkt in de gezondheidszorg, waardoor gebruik gestimuleerd wordt bij patiënten. Uiteindelijk kan ik me voorstellen dat de patiënt dankzij eHealth in een steeds grotere mate zelfsturend wordt en écht zelf inzicht krijgt in zijn/haar gedrag en gezondheid.

Hulp bij kanker via Mijn OOK

Stichting Optimale Ondersteuning bij Kanker (OOK) helpt mensen met kanker en hun naasten bij het omgaan met de gevolgen van de ziekte, via de online omgeving Mijn OOK. Je kunt hier terecht voor informatie en advies op maat, bijvoorbeeld via online modules of persoonlijk contact met een ondersteuningsconsulent. Meer weten? Lees via de onderstaande knop hoe je een account aanmaakt en wat Mijn OOK voor jou kan betekenen.

Meer informatie over Mijn OOK
Vorige artikel
Deel je ervaring met Mijn OOK en maak kans op een weekend weg!
Meld je aan voor OOK Nieuws - Ondersteuning bij kanker
Volgende artikel
Lees hier het OOK Nieuws | Editie 4
Stichting OOK Optimale Ondersteuning bij Kanker
Website van Stichting OOK Facebook van Stichting OOK Twitter van Stichting OOK Linkedin van Stichting OOK Instagram van Stichting OOK

Blijf op de hoogte

Gerelateerde berichten

Webinar over Life-Fullness Sharefunding Schrijf je in voor de nieuwsbrief! Telefonische bereikbaarheid Digitaal contact met je arts, wat vind jij? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief! Esmée loopt de halve Leiden Marathon voor OOK Wat kan de casemanager in het OLVG voor jou betekenen? Wereldkankerdag 2023: activiteiten bij jou in de buurt Diakonessenhuis lanceert magazine Leven & Kanker met OOK Magazine ‘Leven & Kanker’ mede mogelijk gemaakt door… Goedgekeurd initiatief Innovatiefonds: POH oncologie Stichting OOK maakt magazine ‘Leven & Kanker’ met 6 ziekenhuizen!

Onderwerpen

Voeding & Spijsvertering Veranderingen in/aan het lichaam Een goed afscheid Gedachten & Emoties Energie & Bewegen Voorzieningen & Regelgeving Werk & Actief leven Kinderen Zingeving Relaties & Omgeving

Blijf op de hoogte

Snel naar

  • Nieuws
  • Over ons
  • Wat wij doen
  • Steun ons
  • Veelgestelde vragen
  • Contact

Contact

Stichting OOK
OOK Diensten BV

Ligusterbaan 1 (3.10)
2908 LW Capelle a/d IJssel
Telefoon: 010 29 236 00
E-mail: info@stichting-ook.nl

Disclaimer
Privacy Statement
Algemene voorwaarden

Zoeken

 

Webdevelopment by Oil4.
  • Mijn OOK
  • Steun ons
  • Kanker? En nu?
  • Magazine
  • Opleiding ondersteuningsconsulent
  • Wat wij doen
  • Nieuws
  • Contact
Deel je ervaring met Mijn OOK en maak kans op een weekend weg!Meld je aan voor OOK Nieuws - Ondersteuning bij kankerLees hier het OOK Nieuws | Editie 4
Scroll naar bovenzijde

Onze website maakt gebruik van cookies en analyse. Door verder te navigeren op onze website, gaat u hiermee akkoord en met onze Disclaimer.

OKMeer informatie×

Cookie en privacy-instellingen



Hoe we cookies gebruiken

Onze website kan uw apparaat vragen om cookies op te slaan. We gebruiken deze cookies om ons te laten weten wanneer u onze website bezoekt, hoe u onze website gebruikt, om uw ervaring te verbeteren en om uw relatie met onze website te personaliseren.

Klik op de verschillende categorieën voor meer informatie over onze cookies. Voor sommige functionaliteiten kunt u uw voorkeuren aanpassen. Let er op dat het blokkeren van bepaalde cookies de ervaring met onze website en de diensten die we kunnen bieden zal beïnvloeden.

Essentiële cookies

Deze cookies zijn essentieel en benodigd om u de diensten en functionaliteiten van onze website aan te bieden.

Omdat deze cookies noodzakelijk zijn voor de werking van de website, kunt u deze niet uitschakelen. U kunt wel uw browser deze cookies laten blokkeren, maar dat raden wij sterk af.

Google Analytics cookies

Deze cookies worden gebruikt om informatie te verzamelen over hoe onze website wordt gebruikt en hoe onze marketingcampagnes werken, of om onze webshop aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Indien u niet wilt dat wij uw bezoeken aan onze website kunnen meten, dan kunt u deze tracking uitschakelen via:

Andere externe services

We gebruiken ook andere externe services, zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Deze services kunnen eventueel persoonsgegevens verzamelen, zoals uw IP-adres. Als u dat wilt, kunt u deze services uitschakelen. Let er op dat dit het functioneren en het uiterlijk van onze website beïnvloedt. Aanpassingen zullen zichtbaar zijn na het herladen van de pagina.

Google Webfont instellingen:

Google Maps ingestellingen:

Vimeo- en Youtube-video's:

Privacyverklaring

U kunt meer vinden over onze cookies en de verwerking van uw gegevens in onze Disclaimer

Accept settingsHide notification only