• A+ A-
Neem contact op via 010-292 36 00 of de chat | Veelgestelde vragen
  • 0Winkelwagen
Stichting OOK
  • Mijn OOK
  • Doneren
  • Kanker? En nu?
  • Magazine
  • Opleiding
  • Life-Fullness
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoek
  • Menu Menu
Steun ons Mijn OOK
  • Mijn OOK
  • Steun ons
  • Kanker? En nu?
    • Maak kennis met
    • De begeleiding
    • Ervaringsverhalen
    • Aanmelden 10 minuten gesprek Mijn OOK
  • Magazine
  • Opleiding ondersteuningsconsulent
    • Basiscursus oncologie
  • Wat wij doen
  • Nieuws
  • Contact
omslag-vivent-nazorg-quickscan-Stiching-Optimale-Ondersteuning-bij-Kanker

Start QuickScan bij Vivent: Inzicht in nazorg bij kanker in de thuissituatie

Delen
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail

Zorgexpert Vivent geeft binnen de wijkverpleging invulling aan het nazorgtraject bij kanker. Met een zogenoemde QuickScan onderzoekt Stichting OOK hoe patiënten en zorgprofessionals deze nazorg bij kanker ervaren. Het is de eerste keer dat een QuickScan wordt uitgevoerd bij een thuiszorgorganisatie. We spreken Ilona van der Loos, gespecialiseerd verpleegkundige oncologie en palliatieve zorg bij Vivent, over haar ervaringen met begeleiden bij kanker in de thuissituatie en het onderzoek: “De QuickScan is een mooie kans om eens echt te horen wat we betekenen voor cliënten.”

1. Wat voor rol vervul jij als gespecialiseerd verpleegkundige oncologie bij Vivent in de thuissituatie?

Wij houden ons voornamelijk bezig met de begeleiding van mensen met kanker. Dat kan zijn bij een nieuwe diagnose, in geval van een curatieve behandeling, maar ook in de palliatieve fase. De insteek is hierbij heel divers, variërend van psychosociale ondersteuning tot hulp bij het regelen van praktische zaken zoals huishoudelijke taken. Wanneer mensen de diagnose kanker krijgen, zien veel van hen door de bomen het bos niet meer of voelen ze zich aan hun lot overgelaten. Wij wijzen hen de weg in zorgland en nemen acties uit handen indien de cliënt niet daadkrachtig genoeg is om deze zelf op zich te nemen.

Stichting OOK pleit voor patiëntgerichte nazorg

Stichting OOK biedt mensen met kanker en hun naasten professionele ondersteuning op allerlei (niet-medische) onderwerpen. Ons doel is het geven van optimale ondersteuning op het juiste moment. Hierbij staat de ondersteunings-consulent centraal, een oncologie professional die de patiënt begeleidt en informeert. Stichting OOK pleit voor patiëntgerichte nazorg bij kanker middels deze werkwijze, maar onderschrijft ook andere initiatieven die hieraan bijdragen.

Soms is het contact dan ook heel intensief, bijvoorbeeld meerdere bezoeken per week. En soms zoeken we eens in de paar maanden contact, om een vinger aan de pols te houden. Als oncologieverpleegkundige binnen de wijkverpleging ben je eigenlijk de oren en ogen van het ziekenhuis. Zij zijn gericht op de medische behandeling, terwijl wij zien waar de patiënt daadwerkelijk tegenaan loopt in het dagelijks leven. In ons geval hebben we een goede samenwerking met het Jeroen Bosch Ziekenhuis, waarbij de problemen die wij signaleren bijvoorbeeld worden besproken op een polidag. We houden de lijnen kort!

2. Wanneer worden jullie ingeschakeld?

In principe wordt onze zorg aan iedereen aangeboden die de diagnose kanker krijgt. We zien dan ook dat er veel aanmeldingen voortkomen vanuit verpleegkundig specialisten die standaard doorverwijzen. Maar er zijn ook verpleegkundig specialisten waar we eigenlijk nooit een aanvraag van krijgen. Daarnaast zijn er patiënten die in eerste instantie geen behoefte hebben aan nazorg, zij kunnen altijd nog op een later moment contact opnemen.

De laatste jaren is het casemanagement vanuit het ziekenhuis goed ingericht. Hierdoor zien wij minder curatieve patiënten, maar des te meer palliatieve patiënten. Wij kunnen deze groep langer volgen en begeleiden bij specifieke zaken.

3. Waarom laat Vivent een QuickScan door Stichting OOK uitvoeren?

Wij zien de QuickScan als een kwaliteitscontrole voor onszelf. De procedures zijn allemaal goed in orde en we organiseren zelf een evaluatiemoment met de cliënt. Maar deze evaluatie is gericht op algemene wijkverpleging, waarbij een verpleegkundige zes keer per week over de vloer komt. Dat is echt iets anders dan dat wij doen, vandaar dat we onze nazorg bij kanker dan ook graag van buitenaf wilden laten toetsen. Hoe wordt deze specifieke dienstverlening door de cliënt ervaren? Wat gaat goed en wat kan beter?

Momenteel zijn er al diverse collega’s uit het veld geïnterviewd; oncologen, huisartsen in de regio en collega’s van de wijkteams. Binnen twee weken zullen de patiënten enquêtes verstuurd worden, daarna volgen de interviews.

4. Wat doen jullie met de uitkomsten?

De QuickScan is voor ons een mooie kans om eens echt te horen wat we betekenen voor cliënten. Ook kunnen wij naar aanleiding van de QuickScan direct aan de slag met eventuele verbeterpunten.

Daarnaast zijn de uitkomsten belangrijk voor onze financiering. Veel thuiszorgorganisaties krijgen een integraal tarief. In geval van laag-complexe zorg krijgen zij relatief veel betaald voor de geleverde diensten. Maar wij, en diverse andere organisaties, werken met een technisch gespecialiseerd team dat hoog-complexe zorg levert, bijvoorbeeld het aanleggen van chemotherapie. Deze zorg is veel duurder, maar wij krijgen hetzelfde tarief. Daarom is het voor ons van belang om een goede onderhandelingspositie te hebben, waarbij cliënttevredenheid centraal staat. Wij hopen dat de meerwaarde van onze zorg blijkt uit de QuickScans, zodat onze onderhandelingspositie verbetert. Dit geldt ook voor andere organisaties in de regio, waar ze soortgelijke zorg aanbieden.

5. Promoten jullie je visie en werkwijze bij andere (thuiszorg)organisaties in het zorglandschap?

Wij maken deel uit van een werkgroep 1e lijns oncologieverpleegkundigen bij V&VN, waarin het nazorgtraject bij kanker binnen de wijkverpleging wordt besproken en gedeeld. Het is natuurlijk een beetje preken voor eigen parochie, maar wij vinden dat wij goed werk leveren en dat er landelijke dekking zou moeten bestaan voor deze zorg. Dat iedere patiënt gebruik kan maken van oncologische nazorg in de thuissituatie wanneer daar behoefte aan is, iets wat nu niet het geval is. Hopelijk moedigt dit zorgprofessionals aan om toch eens te inventariseren naar de mogelijkheden.


Met een QuickScan geeft Stichting OOK inzicht in de ondersteunende zorg vanuit jouw zorginstelling aan oncologische patiënten. Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden voor een QuickScan binnen jouw organisatie? Neem dan contact op via deze link.

Vorige artikel
Nationaal Actieplan: Stichting OOK in actie voor nazorg bij kanker
Nieuwsomslag-Nationaal-Actieplan-Stichting-Optimale-Ondersteuning-bij-Kanker
Hennie-hulp-werk-hervatten-kanker-Stichting-Optimale-Ondersteuning-bij-Kanker-nieuwsomslag
Volgende artikel
Hennie kreeg hulp bij het hervatten van haar werk na blaaskanker
Stichting OOK Optimale Ondersteuning bij Kanker
Website van Stichting OOK Facebook van Stichting OOK Twitter van Stichting OOK Linkedin van Stichting OOK Instagram van Stichting OOK

Blijf op de hoogte

Gerelateerde berichten

Webinar over Life-Fullness Sharefunding Schrijf je in voor de nieuwsbrief! Telefonische bereikbaarheid Digitaal contact met je arts, wat vind jij? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief! Esmée loopt de halve Leiden Marathon voor OOK Wat kan de casemanager in het OLVG voor jou betekenen? Wereldkankerdag 2023: activiteiten bij jou in de buurt Diakonessenhuis lanceert magazine Leven & Kanker met OOK Magazine ‘Leven & Kanker’ mede mogelijk gemaakt door… Goedgekeurd initiatief Innovatiefonds: POH oncologie Stichting OOK maakt magazine ‘Leven & Kanker’ met 6 ziekenhuizen!

Onderwerpen

Voeding & Spijsvertering Veranderingen in/aan het lichaam Een goed afscheid Gedachten & Emoties Energie & Bewegen Voorzieningen & Regelgeving Werk & Actief leven Kinderen Zingeving Relaties & Omgeving

Blijf op de hoogte

Snel naar

  • Nieuws
  • Over ons
  • Wat wij doen
  • Steun ons
  • Veelgestelde vragen
  • Contact

Contact

Stichting OOK
OOK Diensten BV

Ligusterbaan 1 (3.10)
2908 LW Capelle a/d IJssel
Telefoon: 010 29 236 00
E-mail: info@stichting-ook.nl

Disclaimer
Privacy Statement
Algemene voorwaarden

Zoeken

 

Webdevelopment by Oil4.
  • Mijn OOK
  • Steun ons
  • Kanker? En nu?
  • Magazine
  • Opleiding ondersteuningsconsulent
  • Wat wij doen
  • Nieuws
  • Contact
Nationaal Actieplan: Stichting OOK in actie voor nazorg bij kankerNieuwsomslag-Nationaal-Actieplan-Stichting-Optimale-Ondersteuning-bij-KankerHennie-hulp-werk-hervatten-kanker-Stichting-Optimale-Ondersteuning-bij-Kanker-nieuwsomslagHennie kreeg hulp bij het hervatten van haar werk na blaaskanker
Scroll naar bovenzijde

Onze website maakt gebruik van cookies en analyse. Door verder te navigeren op onze website, gaat u hiermee akkoord en met onze Disclaimer.

OKMeer informatie×

Cookie en privacy-instellingen



Hoe we cookies gebruiken

Onze website kan uw apparaat vragen om cookies op te slaan. We gebruiken deze cookies om ons te laten weten wanneer u onze website bezoekt, hoe u onze website gebruikt, om uw ervaring te verbeteren en om uw relatie met onze website te personaliseren.

Klik op de verschillende categorieën voor meer informatie over onze cookies. Voor sommige functionaliteiten kunt u uw voorkeuren aanpassen. Let er op dat het blokkeren van bepaalde cookies de ervaring met onze website en de diensten die we kunnen bieden zal beïnvloeden.

Essentiële cookies

Deze cookies zijn essentieel en benodigd om u de diensten en functionaliteiten van onze website aan te bieden.

Omdat deze cookies noodzakelijk zijn voor de werking van de website, kunt u deze niet uitschakelen. U kunt wel uw browser deze cookies laten blokkeren, maar dat raden wij sterk af.

Google Analytics cookies

Deze cookies worden gebruikt om informatie te verzamelen over hoe onze website wordt gebruikt en hoe onze marketingcampagnes werken, of om onze webshop aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Indien u niet wilt dat wij uw bezoeken aan onze website kunnen meten, dan kunt u deze tracking uitschakelen via:

Andere externe services

We gebruiken ook andere externe services, zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Deze services kunnen eventueel persoonsgegevens verzamelen, zoals uw IP-adres. Als u dat wilt, kunt u deze services uitschakelen. Let er op dat dit het functioneren en het uiterlijk van onze website beïnvloedt. Aanpassingen zullen zichtbaar zijn na het herladen van de pagina.

Google Webfont instellingen:

Google Maps ingestellingen:

Vimeo- en Youtube-video's:

Privacyverklaring

U kunt meer vinden over onze cookies en de verwerking van uw gegevens in onze Disclaimer

Accept settingsHide notification only