Sport en bewegen Stichting Optimale Ondersteuning bij Kanker

Sport en bewegen bij kanker

De diagnose kanker en de behandeling hiervan kunnen een impact hebben op je lichaam. Zo kan de conditie achteruitgaan, vermoeidheid toenemen of je kan last krijgen van stijve spieren gewrichten. Waar voorheen de focus lag op het houden van rust, is nu het advies om vooral te gaan bewegen. Dit draagt bij aan het opbouwen van de conditie en het herstel. Wij zochten uit waarom beweging belangrijk is en wat je kan doen om in beweging te komen.

De behandeling tegen kanker zorgt voor veel vermoeidheid, waardoor de zin en energie om te sporten vaak ver te zoeken is. Maar fysieke inspanning kan de vermoeidheidsklachten juist verminderen. Beweging stimuleert het immuunsysteem, wat ervoor zorgt dat het afweersysteem versterkt en uiteindelijk bijdraagt aan het herstel na de diagnose kanker.

Ook zorgt beweging ervoor dat men dagelijkse bezigheden kan volhouden en het biedt een vorm van ontspanning. Maar beweging heeft niet alleen voordelen voor het lichaam, ook de geestelijke gezondheid gaat erop vooruit. Het vermindert angsten, depressie en het zorgt voor een betere informatieverwerking.*

Wat is mogelijk?

Verstandig is om niet meteen te hard van stapel te lopen, de spierkracht moet weer opnieuw worden opgebouwd. Per persoon verschilt hoeveel beweging er per dag mogelijk is, dus luister vooral naar het eigen lichaam. Onder beweging valt niet alleen sporten, maar bijvoorbeeld ook stofzuigen en tuinieren. Daarnaast zijn wandelen, fietsen en zwemmen populaire manieren om in beweging te blijven. Minder geschikt zijn krachtsporten zoals judo en turnen en contactsporten zoals voetbal en hockey. Neem na het sporten de tijd om uit te rusten en de spieren te laten herstellen.

Het is verstandig om iedere dag ongeveer 30 minuten in beweging te zijn, maar het advies is om dit op te bouwen. Lukt het nog niet om zo lang bezig te zijn? Probeer dan eerst een kwartiertje te wandelen door een blokje om te gaan. Wees niet te streng voor jezelf en forceer jezelf niet om ieder dag de 30 minuten te halen. Ook is het verstandig om advies te vragen aan een oncologisch fysiotherapeut. Deze kan per persoon voorschrijven wat een goede manier is om in beweging te komen, zonder dat het te veel wordt.*

Oefeningen voor thuis

Wat kan je zelf eventueel zelf doen om thuis te blijven bewegen? Probeer eens om samen met een gezinslid of huisgenoot in beweging te komen. Dit kan door samen te gaan wandelen, maar ook door thuis oefeningen te doen via YouTube of Heel Nederland Thuis in Beweging.  Daarnaast kan je ook oefeningen doen op de trap door hier een aantal keer op en af te lopen. Ten slotte is dansen ook een fijne manier om in beweging te komen. Zet je favoriete muziekje aan en sport via deze weg. Blijf dus in beweging, luister goed naar je lichaam en overleg met een deskundige.

*Deze informatie is afkomstig van diverse betrouwbare bronnen zoals Kanker.nl


Heb je vragen over beweging en sporten bij kanker? Dan kun je terecht bij onze ondersteuningsconsulent via Mijn OOK. Klik hier voor meer informatie.