Vandaag is het de ‘Dag van het werkplezier in de zorg’, een mooi moment om stil te staan bij de inzet van zorgmedewerkers. Wij gaan in gesprek met onze eigen ondersteuningsconsulent Suzanne van Atten: Waar haalt zij plezier uit in haar werk? Waarom zet ze zich in voor mensen met kanker? En voor welke uitdagingen komt ze zoal te staan?
Wanneer we Suzanne vragen naar haar definitie van werkplezier, benadrukt ze het belang van het hebben van tijd en ruimte voor de taken die je moet uitvoeren. “Ik krijg de tijd en ruimte om in gesprek te gaan met de patiënt en dat is heel erg fijn.” Voorheen werkte Suzanne als oncologieverpleegkundige en moest ze gesprekken voeren met patiënten aan de hand van een Pieper. Hierdoor was er vaak niet genoeg tijd om door te vragen naar de beleving en ervaring van de patiënt, terwijl dat naast de klachten ook heel erg belangrijk is. Suzanne geeft aan: “De tijd, rust en ruimte om goed met een patiënt in gesprek te gaan is ontzettend belangrijk. De manier waarop wij werken is voor ons als ondersteuningsconsulenten en voor de patiënt heel fijn. De regie ligt bij hen, waardoor je dichter bij de patiënt kan komen. En dat is waar het werk om gaat.”
Ga voor uitdaging
Suzanne kwam tijdens haar opleiding in aanraking met verschillende patiënten en ziektebeelden, maar de oncologie wekte haar interesse: “Het vakgebied is heel gevarieerd, met zowel lichamelijke als psychologische klachten. Het begint het met leven, maar eindigt soms ook met de dood.” Voor Suzanne brengt haar huidige werk als ondersteuningsconsulent een aantal uitdagingen met zich mee: “De grootste uitdaging is het op de juiste manier aansluiten op de behoeftes van de patiënt, want iedereen is anders. Maar afgezien van het stukje zorg, is het ontwikkelen van trainingen en netwerken met contacten voor mij de echte uitdaging. Out-of-the-box denken en andere taken op me nemen, dat is voor mij belangrijk”.
We doen het samen
Afgezien van haar dagelijkse werkzaamheden, haalt Suzanne ook veel plezier uit haar werkomgeving. “Het is heel leuk om met mijn collega’s te werken! Stichting OOK is een fijne organisatie met een goede sfeer en vooral een leuk team. Het is jammer dat we elkaar nu niet op kantoor kunnen zien, maar we doen er alles aan om ook offline met elkaar in contact te blijven.” Suzanne geeft aan dat alle collega’s hun best doen om contact te houden door middel van (video)bellen, maar dat ze het toch mist om met elkaar op kantoor te zitten. Want contact met collega’s draagt echt bij aan het werkplezier.
Op de vraag of Suzanne nog een tip heeft om het werkplezier te vergroten, antwoordt ze: “Wees niet te bescheiden om contact te zoeken met je collega’s. Pak de telefoon en bel elkaar op. Wees laagdrempelig en probeer samen het werkplezier erin te houden”.
Wil jij meer weten over het werk van Suzanne? Klik op de onderstaande knop voor meer informatie over de rol van ondersteuningsconsulent.