Ik ben een naaste van iemand met kanker

Als een dierbare de diagnose kanker krijgt, komt dat bij jou als naaste ook hard aan. Ook tijdens en na de behandeling kun je allerlei gevoelens en emoties hebben. Het is belangrijk dat jij de tijd neemt om bij je gevoelens stil te staan en ze te verwerken. Daarnaast kan zorgen voor iemand met kanker heel intensief zijn. Soms is overbelasting niet te voorkomen. Word het je allemaal teveel, vraag dan om hulp.

Boeken, websites en apps

Ben je op zoek naar welke boeken, websites of apps jou kunnen helpen? Wij hebben op basis van ervaring van onze zorgprofessionals een eerste selectie gemaakt van boeken, website en apps.

Wij vinden het belangrijk om te verwijzen naar betrouwbare bronnen, daarom steunen wij de richtlijn ‘Betrouwbare Verwijzing naar (digitale) bronnen’. Deze richtlijn wordt onderschreven door Stichting OOK, NFK, BVN, IKNL, Kanker.nl, VUmc/OncoKompas, KWF Kankerbestrijding en IPSO. De met een sterretje (*) gemarkeerde boeken, websites en applicaties zijn conform de criteria van betrouwbaar verwijzen. De overige bronnen zijn aangedragen door onze ondersteuningsconsulenten, ervaren zorgprofessionals binnen de oncologie.

Titel: Geluk is met een K

Auteur: Nadja Hüpscher
ISBN: 9789048856930
Omschrijving: Als Sander, de man van Nadja en vader van hun twee jonge zoons, wordt gediagnosticeerd met teelbalkanker moet hij een langdurige behandeling ondergaan. Het gezinsleven staat plots op zijn kop. Het is niet alleen een zware beproeving voor hem, maar ook voor de ‘achterblijvers’ Nadja, Rein en Benjamin die ieder op hun eigen manier met de ziekte om moeten leren gaan.

Titel: Tot hier zijn wij gekomen

Auteurs: Gerard Kind, Wiepke van coevorden Tot hier zijn wij gekomen
ISBN: 9789020950014
Omschrijving: Hoe is het als je zelf of je partner kanker heeft. Dit boek brengt beide verhalen samen. Een openhartig en ontroerend boek.

Titel: Dat doe je gewoon

Auteurs: C. van Well Dat doe je gewoon
ISBN: 9789058980267
Omschrijving: Voor dit boek zijn 17 mantelzorgers geïnterviewd. Uit gesprekken wordt heel erg duidelijk hoe mantelzorgers leven. Overbelasting blijkt een van de belangrijkste bedreigingen voor de mantelzorger te zijn.

B-bewust checklist bij borstkanker – Voor patiënten en hun naasten*

Als je naaste te maken heeft met borstkanker kan het zijn dat je met zorgen of (hulp)vragen kampt. Door hierover te praten met een zorgverlener is het mogelijk om informatie te krijgen en behandelingen of nazorg af te stemmen op jouw wensen en die van je naaste met kanker. Gebruik de B-bewust checklist om gesprekken voor te bereiden, door vragen te selecteren die je wilt bespreken. Je vult de checklist ‘Voor patiënten en hun naasten’ in via de onderstaande knop.

Caren Zorgt*

Pagina ondersteunt in het zorg organiseren, informatie delen en taken te plannen.

Groepsbegeleiding – Ingeborg douwes centrum

Partners apart. Thematiek waar partners mee te maken krijgen wanneer hun partner kanker krijgt.

Kanker.nl – Kanker bij een dierbare*

Als een dierbare de diagnose kanker krijgt, komt dat bij jou als naaste ook hard aan. Tijdens het ziekteproces kun je allerlei gevoelens en emoties hebben. Ook kun je te maken krijgen met praktische veranderingen, bijvoorbeeld op financieel gebied. Op Kanker.nl lees je meer informatie over kanker bij je partner, kind, familielid of iemand anders in je omgeving, krijg je tips en kun je zorg en hulp zoeken.

Kanker.nl – Zorgen voor iemand met kanker*

Maatschappelijk werker*

Een maatschappelijk werker helpt mensen met kanker en hun naasten bij het verwerken van de ziekte of bij angst en verdriet. Tijdens de behandeling en ook daarna. Ook helpt de maatschappelijk werker bij praktische vragen of problemen, thuis of op het werk. Bijvoorbeeld over geldzaken of vergoeding van de kosten. Als het nodig is, kan de maatschappelijk werker u verwijzen naar speciale organisaties of zorgverleners. Vind een maatschappelijk werker bij u in de buurt via de Verwijsgids kanker.

Mantelzorg bij een hersentumor – Ingeborg douwes centrum*

Mantelzorg interventie voor naasten van iemand met een hersentumor of hersenmetastasen.

Mantelzorg-power*

Het platform ondersteunt werkende mantelzorgers en geeft tips, tests en oefeningen om zelf mee aan de slag te gaan.

Mirro E-Health*

Laat kopzorgen geen probleem worden. De online zelfhulp modules helpen om inzicht te krijgen in je mentale gezondheid. Met tips, oefeningen en ervaringsverhalen.

Ondersteuning door een mantelzorgondersteuner*

Ondersteuning door een mantelzorgondersteuner. Overal in het land kunt u terecht bij lokale of regionale organisaties voor mantelzorgondersteuning. Vind een mantelzorgondersteuner bij u in de buurt via de Verwijsgids kanker.

Ondersteuning door een vrijwilliger*

Ondersteuning thuis door een vrijwilliger. Heeft u door de intensieve zorg behoefte aan ondersteuning door een vrijwilliger? Of zijn uw taken als mantelzorger of naaste een te zware belasting voor u en zou u even vrijaf willen nemen? Dan kunt u hulp krijgen van een vrijwilliger. Vind een vrijwilliger bij u in de buurt via de Verwijsgids kanker.

Prem!um Life

Prem!um life, k kan u helpen met vragen over zorg, wonen, inkomen, werk en welzijn. Actuele kennis van wet -en regelgeving van de zorgwetten, en mijn lange ervaring in de zorgsector, maken dat ik domein overstijgend de hulpvraag kan inventariseren en u verder kan helpen bij uw keuzes.

Samen Beter Thuis*

Samen Beter Thuis ondersteunt mantelzorg en zelfzorg met adviezen en online cursussen over verzorgen en verplaatsen.

Cubigo

Cubigo is een platform waarmee je toegang krijgt tot allerlei producten, diensten, toepassingen en informatie die je helpen om zo lang mogelijk zelfstandig te leven. Dankzij Cubigo kan je als mantelzorger de zorg voor bijvoorbeeld je ouders eenvoudig organiseren, krijg je toegang tot de juiste dienstverlening en blijf je in contact met professionele zorgverleners.

Klik hier voor meer informatie.