“Ondersteuningsconsulent Suzanne heeft mij geholpen in de omgang met mijn bedrijfsarts en me zekerder laten voelen. Zij heeft mij doen inzien dat ik niet ‘achterloop’ in mijn herstel.”
De diagnose kanker doet veel met je. Of je nu zelf de diagnose krijgt, of iemand die je liefhebt. Elke maand stellen we iemand vijf vragen die dankzij de ondersteuning van Stichting OOK beter om kan gaan met de impact van kanker. Deze maand vertelt Hennie (59) haar verhaal.
1. Kun je kort iets over jezelf en je diagnose kanker vertellen?
Ik ben Hennie van Veggel, 59 jaar. Ik ben getrouwd, heb twee dochters en een lieve kleindochter van 6 jaar. Momenteel ben ik werkzaam in de bejaardenzorg in Ettenleur. Vorig jaar zomer ben ik flink ziek geweest en had ik af en toe wat bloed in mijn urine bij het plassen. Na een echo en inwendig onderzoek in het Amphia Ziekenhuis in Breda bleek het om blaaskanker te gaan. Dat was wel het laatste wat ik had verwacht. Ik had nog nooit blaasontsteking gehad, laat staan blaaskanker! In het begin is het net alsof het niet over jezelf gaat, je stapt de medische molen in en ondergaat het allemaal maar. Uiteindelijk ben ik twee keer geopereerd en krijg ik sinds april dit jaar immunotherapie.
2. Waar liep je, na je diagnose kanker, tegenaan in jouw dagelijks leven?
Na de eerste drie sessies immunotherapie denk je: Als dit het is, dan doe ik het ervoor. Maar bij sessie nummer zes heb je nog maar weinig energie over, dat is behoorlijk pittig. Je wilt van alles, maar je loopt tegen jezelf aan. Daarnaast heb ik mijn werk intussen weer een beetje opgepakt. Collega’s en leidinggevenden tonen veel begrip, maar de relatie met mijn bedrijfsarts verloopt moeizaam. Ik kreeg te horen dat mijn ziekte ‘toch niet zo erg was als borstkanker’ en dat ik tijdens de immunotherapie wel kon werken omdat het ‘maar een spoelinkje’ was. Daar viel mijn mond van open. Het is geen zoutoplossing, dacht ik dan! Ook werd er geen rekening gehouden met mijn kwetsbaarheid tijdens het coronavirus. De bedrijfsarts verwachtte dat ik gewoon aan het werk zou zijn, terwijl ik niet meer naar het ziekenhuis zou mogen voor immunotherapie als ik besmet raak. Die situatie maakte mij heel onzeker, terwijl je lichamelijk en mentaal juist nog niet veel hectiek aan kan.
3. Hoe ging je hiermee om?
Ik doe er zelf al van alles aan om mijn conditie weer op te bouwen. Zo loop ik veel met de hond en fiets ik met mijn man. Het is lastig om te accepteren dat ik een stap terug moet nemen, maar ik heb er vertrouwen in dat mijn energieniveau weer bij zal trekken.
Daarnaast heb ik mijn bedrijfsarts aangesproken op haar onbegrip, daar heeft ze haar excuses voor aangeboden. Met de hulp van Stichting OOK leer ik om op mijn eigen voorwaarden te re-integreren, samen met mijn leidinggevende. Ook word ik gelukkig gesteund door mijn collega’s, vrienden en staat mijn gezin altijd voor me klaar.
4. Hoe heb jij Mijn OOK gebruikt en hoe heeft dit je geholpen?
Toen ik online zocht naar informatie over mijn ziekte kwam ik bij Stichting OOK terecht. In de coronatijd is het lastig om met mensen af te spreken, bijvoorbeeld met zorgverleners. Via Mijn OOK kan ik op afstand over mijn situatie praten met ondersteuningsconsulent Suzanne. Zij heeft veel kennis en ervaring dankzij haar werk als oncologieverpleegkundige en begrijpt waar ik het over heb. We spreken elkaar om de zoveel tijd door te videobellen, dat voelt voor mij fijn en persoonlijk.
Suzanne heeft me verschillende tips gegeven om beter om te gaan met mijn energie. Ook heeft ze mij ondersteund in de omgang met mijn bedrijfsarts en me zekerder laten voelen. Suzanne heeft mij doen inzien dat mijn lichaam gewoon heel hard moet werken om bij te komen van de immunotherapie en dat ik niet ‘achterloop’ in mijn herstel. Je gaat eigenlijk maar door in die medische molen, maar zit je soms toch echt wel met vragen of emoties. De ondersteuningsconsulent kan je daar goed bij helpen en neemt de tijd voor je. Ik spreek Suzanne weer in december, tijdens onze volgende videobel afspraak.
5. Welke tip zou je anderen geven?
Durf om hulp te vragen, je kunt het niet allemaal alleen! Ook is het prettig om naast je partner of kinderen met iemand anders te praten. Na de diagnose kanker gaat er zoveel door je heen en heb je zoveel vragen. Omdat de ondersteuningsconsulent, in mijn geval Suzanne, oncologie professional is kan je met veel vragen bij haar terecht. De ondersteuning van Stichting OOK is een goede tip.
Ervaar je zelf ook de gevolgen van kanker op je dagelijks leven? De ondersteuningsconsulent staat voor jou klaar via de online omgeving Mijn OOK. Maak gratis een persoonlijk account aan en krijg informatie en advies op maat via berichten of videobellen. Klik hier voor meer informatie over Mijn OOK.