Een goed afscheid
Het verhaal over hospice De Reiziger
Sfeervol ingerichte kamers, warme kleuren, je eigen schilderij aan de muur, een schuifpui met daarachter een terras en kippen die gezellig rondscharrelen in de tuin: een verblijf in hospice De Reiziger evenaart het vertrouwde gevoel van thuis in combinatie met de veiligheid van 24-uurszorg. Een warme en huiselijke omgeving voor wie het niet mogelijk of wenselijk is om thuis te sterven.
“Die huiselijkheid is hier een belangrijk aspect. En de eigen regie”, vertelt coördinatrice Mariska van Unen gepassioneerd. “Onze gasten moeten zich verwend voelen. We koken elke dag vers, proberen het gezellig te maken, en hebben, met name dankzij onze vrijwilligers, heel veel tijd voor een gesprek, een spelletje of om gewoon samen te zijn. Er zíjn voor de ander. Maar als je als gast aangeeft dat je het liefst alleen bent en buiten het zorgteam om niemand wilt zien, is dat ook goed. Dan doen we gewoon een bordje op de deur. De gast heeft en houdt de regie.”
Eenzaamheid en zelfverwaarlozing
De hospice komt vaak in beeld op het moment wanneer er een levensverwachting is van minder dan drie maanden en thuis geen goede plek is om te sterven. Dat kan bijvoorbeeld zijn omdat er onvoldoende mantelzorg aanwezig is, het eigen huis er niet op ingericht is of omdat de gast het zelf niet prettig vindt. “We zijn hier in de hospice vooral gericht op comfort”, vervolgt Mariska. “Wij zijn zelf geen zorginstelling, maar een stichting en hebben de zorg in huis gehaald. Het team van de thuiszorg is hier 24/7 in huis. We bieden palliatieve zorg van een hoog niveau. Het percentage gasten dat kanker heeft, is erg hoog. Qua zorg kunnen we veel voor deze mensen doen, omdat hierover veel kennis is. Lastiger wordt het soms voor de vaak wat oudere gast die hier binnenkomt met een vage diagnose en niet te veel onderzoeken meer wil. Er vrede mee heeft om te sterven en niet eindeloos behandeld wil worden. We zien deze mensen dan ook nog weleens opknappen door de aandacht en goede verzorging en na verloop van tijd zelfs weer terug naar huis gaan, omdat de verwachting dat ze binnen drie maanden komen te overlijden, moet worden bijgesteld. Eenzaamheid en zelfverwaarlozing lijken een steeds groter probleem te worden.”
Koppelbed
Behalve voor de gast zelf, is er ook veel aandacht voor zijn of haar naasten. Mariska: “Er is bijvoorbeeld de mogelijkheid voor de familie om te blijven slapen. We hebben verschillende bedden en konden zelfs een hoog-laagbed voor de partner naast het bed van de gast zetten, zodat ze toch weer naast elkaar konden liggen. Natuurlijk was dat niet helemaal ideaal, want door de gleuf tussen bedden kun je niet echt lekker tegen elkaar aanliggen en je moet ook om de veiligheid denken. Daarom zijn we ook zo blij dat we sinds kort, dankzij een gift van de Roparun, een koppelbed hebben gekregen. Ook dit bed is in hoogte verstelbaar en het matras loopt zodanig door, dat het precies over die vervelende gleuf heen valt. Het benadert het gevoel van thuis, waar je fijn tegen elkaar kunt aan kruipen. Dat fysieke, in combinatie met de veiligheid van het bed, is écht van meerwaarde voor onze gasten. Tegenwoordig hebben we alleen soms wel het luxeprobleem dat meerdere gasten er tegelijkertijd gebruik van willen maken. Dan overleggen wij, in samenspraak met het zorgteam, wie er op dat moment het meeste aan heeft. Voor de andere gast zoeken we dan een andere goede oplossing. We doen er alles aan om het onze gasten naar de zin te maken.”
De hospice is laagdrempelig en voor iedereen die behoefte heeft aan palliatief terminale zorg. Ongeacht geloof, leeftijd of inkomen. Je kunt altijd om meer informatie vragen of een afspraak maken voor een rondleiding. Vaak is het ook de familie die in de hospice langskomt om te kijken naar een fijne plek voor vader, moeder of partner.
Heb je vragen of wil je graag hulp? Ga dan in gesprek met onze ondersteuningsconsulent via de online omgeving ‘Mijn OOK‘. Maak kennis tijdens een intakegesprek en bekijk samen wat jouw behoeften zijn. Vervolgens krijg je de begeleiding die bij jou past, zoals bijvoorbeeld een maandelijks videobelconsult. Klik op de onderstaande knop voor meer informatie.
Bestel of bekijk het magazine online
Dit artikel is gepubliceerd in het magazine ‘Leven & Kanker’. Bestel het magazine tegen verzendkosten, of bekijk het online.