Deze maand is het Diakonessenhuis gestart met de QuickScan van Stichting OOK. Met deze scan krijgen de ziekenhuizen beter inzicht in hun aanbod en organisatie van ondersteunende zorg bij kanker. Maar ook hoe patiënten deze ervaren en hoe de verschillende zorgverleners hierin samenwerken. Het gaat daarbij om niet-medische zorg, zoals psychologische ondersteuning, huidtherapie of voedingsadvies. De uitkomsten uit de scan bieden de ziekenhuizen concrete handvatten om het zorgaanbod nog beter te laten aansluiten op de werkelijke zorgvraag.
Een ziekenhuis kiest zorgpaden waarop de QuickScan wordt uitgevoerd. In het geval van het Diakonessenhuis zijn dit mammaoncologie, oncologische gynaecologie, oncologische urologie en oncologische longgeneeskunde.
Camilla Basart, projectleider Oncologie, van het Diakonessenhuis: “Psychosociale zorg gaat een steeds grotere rol spelen binnen de oncologie. We merken dat er verschillen zijn binnen het ziekenhuis waarop deze zorg wordt aangeboden aan de patiënt. Wij zijn enthousiast over de QuickScan, omdat deze inzicht geeft in de zorg die wordt aangeboden tijdens een consult, een overzicht geeft van de zorgverlening in huis door psycholoog en geestelijk verzorgers, de betrokkenheid van de huisarts beschrijft en met name de wéns van de patiënt in kaart brengt. Alleen met een overzicht van al deze aspecten kunnen we in de toekomst optimale psychosociale zorg garanderen.” De QuickScan is reeds gestart en is naar verwachting eind van dit jaar gereed.
Bart Diederen, directeur Stichting OOK: “We kijken uit naar de samenwerking met Diakonessenhuis. Gelukkig is er steeds meer aandacht en bewustwording voor ondersteunende zorg bij kanker. Dat zien we ook terug in het toenemend aantal aanmeldingen van ziekenhuizen voor de QuickScan. Een ontwikkeling die wij van harte toejuichen. De scan biedt veel mogelijkheden om ondersteunende zorg bij kanker nog beter aan te laten aansluiten op de zorgvraag van de patiënt”.
Hoe het werkt
Tijdens de QuickScan wordt gekeken naar het zorgaanbod van het ziekenhuis zelf en naar verwijzing en samenwerking met eerstelijnszorg. Een ziekenhuis kiest zorgpaden waarop de Quickscan wordt uitgevoerd. Daarna volgen drie stappen:
- Er wordt een enquête uitgezet onder patiënten van de gekozen zorgpaden.
- Daarna worden patiënten en zorgprofessionals, waaronder ook huisartsen en wijkverpleegkundigen, persoonlijk geïnterviewd over hun ervaring met ondersteunende zorg.
- Als laatste stap worden de bevindingen van de enquête en de interviews besproken in een focusgroep met patiënten en zorgprofessionals.
Op basis van alle uitkomsten ontvangt het ziekenhuis van Stichting OOK een rapportage met aanbevelingen, die gebruikt worden om verandertrajecten te starten.
Wil je meer weten over de mogelijkheden van een QuickScan? Lees hier voor meer informatie of neem contact op met Anne-Marie Bart en Rik van Bemmel via het contactformulier, onderwerp QuickScan.