OOK Centrum Rotterdam voor Optimale Ondersteuning bij kanker

Bereikbaar op
010 292 36 10

Contact

Contact

Routebeschrijving

Routebeschrijving

veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Contact Stichting OOK

Locatie OOK Centrum Rotterdam

Bezoekadres
Maasstadweg 90
3079 DZ Rotterdam

Telefoon: 010 292 36 10
E-mail: info@stichting-ook.nl

Kamer van Koophandel: 50684124
IBAN: NL76ABNA0435128582

Het centrum is elke werkdag tussen 09.00 en 17.00 uur geopend.


Via het contactformulier kun je je vraag stellen aan Stichting OOK. Je krijgt binnen twee werkdagen een reactie op je bericht.

Contactformulier

Routebeschrijving

Auto
Vanaf de snelweg is het OOK Centrum Rotterdam het eenvoudigst te bereiken via de Ring Rotterdam, A15 afslag IJsselmonde (afslag 20).

  • Ga na 400 meter linksaf de IJsselmondse Randweg op richting IJsselmonde.
  • Neem na 400 meter de 2e afslag op de rotonde.
  • Hou na 0.6 km rechts aan op de IJsselmondse Randweg.
  • Ga na 0.6 km linksaf de Stolwijkstraat in.
  • Volg de borden naar de parkeerplaats.
  • Vanaf de parkeerplaats kun je de borden naar de Zorgboulevard volgen.

Openbaar vervoer

  • Trein: NS Station Lombardijen
  • Tram: 2 en 20, halte Station Lombardijen
  • Bus: 70/76/90/91/92/143/144/145/163/183/190, halte Station Lombardijen

Wanneer je navigatie in de auto gebruikt, voer dan het volgende adres in om bij de parkeergarage te komen: Stolwijkstraat (geen nummer), 3079 DZ te Rotterdam.

Veelgestelde vragen

Algemeen

Voor wie is OOK?

OOK is er voor alle mensen met kanker, maar ook voor de naasten.

Op welke locatie zit OOK?

Het kantoor en het OOK Centrum Rotterdam zijn gevestigd op: Maasstadweg 90, 3079 DZ Rotterdam (Zuid) op de Zorgboulevard nabij station Lombardijen en het Maasstad Ziekenhuis. Daarnaast hebben wij samenwerkingen met diverse ziekenhuizen en ontwikkelen we steunpunten in heel Nederland.

Waar kan ik informatie vinden over de diensten van OOK?

Lees meer over de diensten van Stichting OOK bij ‘Over ons’.

Hoe is mijn privacy gewaarborgd?

Stichting OOK vindt dat persoonsgegevens van de bezoekers van haar website met de grootst mogelijke zorgvuldigheid moeten worden behandeld. Bij de verwerking van de persoonsgegevens handelt Stichting OOK overeenkomstig de Wet Bescherming Persoonsgegevens. De door jouw verstrekte gegevens verwerkt Stichting OOK alleen om je vraag correct te beantwoorden of de gevraagde dienst op juiste wijze te kunnen leveren. In die gevallen worden je gegevens uitsluitend verwerkt om je identiteit als (aan)vrager vast te stellen. Je gegevens worden niet aan derden verstrekt. Lees hier meer over privacy.

Hoe kan ik een klacht indienen?

Stichting OOK doet haar uiterste best om iedereen zo goed mogelijk van dienst te zijn. Toch is het mogelijk dat er zaken verkeerd gaan of niet lopen zoals afgesproken. Als dit het geval is, vernemen we dat graag. Van fouten kun je als organisatie immers leren.

Soms is een goed gesprek voldoende om onvrede weg te nemen. Als dit niet afdoende is, hebben we een klachtenprocedure, zodat je de kans hebt de klacht breder in de organisatie kenbaar te maken.

1. Bespreek de klacht met de direct betrokkene(n)
Probeer met argumenten de klacht te bespreken met diegene die bij de klacht betrokken is. Wellicht komen we er samen op een goede manier uit.

2. Stuur de klacht per e-mail
Als dit niet lukt, dan kun je je klacht via het contactformulier onderwerp Klacht versturen.

Stichting OOK beantwoordt de klacht zo snel mogelijk en uiterlijk binnen 14 werkdagen. Lukt dit niet, dan informeren we je hierover.

Hoe wordt Stichting OOK gefinancierd?

Stichting OOK is een onafhankelijke organisatie met eenmalige financiering uit de Roparun. Zorgverzekeraar Zilveren Kruis financiert de pilots van de ondersteuningsconsulenten. Daarnaast ontvangen wij huur van de huurders in het OOK Centrum.

Kan ik Stichting OOK steunen?

Stichting OOK kan zeker steun gebruiken. Je kan een donatie overmaken op rekeningnummer IBAN: NL76ABNA0435128582 o.v.v donatie.

OOK Centrum Rotterdam

Wat zijn de openingstijden van het OOK Centrum?

Van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 17.00 uur. (Uitgezonderd feestdagen)

Zijn er parkeermogelijkheden in de buurt?

Parkeren kan in de garage van het Maasstad Ziekenhuis ( Zie borden). Raadpleeg de actuele tarieven van Q-Park Zorgboulevard hier.

Moet ik een afspraak maken?

Een afspraak voor het OOK Centrum Rotterdam is niet nodig. Onze vrijwilligers staan altijd voor je klaar. Wil je een gerichte afspraak met de maatschappelijk werkster, dan is dit wel raadzaam. Neem telefonisch contact op met de receptie van het OOK Centrum via 010 292 36 10 om een afspraak te maken of vul het formulier in voor een terugbel verzoek.

Zijn er kosten aan verbonden?

Er zijn geen kosten verbonden aan de gesprekken bij de maatschappelijk werkster in het OOK Centrum Rotterdam. Raadpleeg afzonderlijk de zorgverleners die gehuisvest zijn in het OOK Centrum voor de kosten van hun diensten.

Zorgverleners

Wie kan ik doorverwijzen naar OOK?

OOK is er voor alle mensen met kanker, maar ook voor hun naasten.

Met welke vragen kunnen zij terecht?

Stichting OOK legt de nadruk op vragen die niet medisch van aard zijn. Bijvoorbeeld: Hoe ga ik om met de diagnose? Hoe vertel ik het mijn kinderen? Wat kan ik van mijn werkgever verwachten? Andere onderwerpen zijn acceptatie, rouwverwerking etc., maar ook een luisterend oor als de patiënt of naasten even hun verhaal kwijt wil.

Waar kan ik men naar toe verwijzen?

Als zorgverlener kun je iemand verwijzen naar het OOK Centrum Rotterdam, de steunpunten en de maatschappelijk werker in het centrum. Zie ook ‘Ik zoek ondersteuning.Het centrum is gevestigd op: Maasstadweg 90, 3079 DZ Rotterdam (Zuid) op de Zorgboulevard nabij station Lombardijen en het Maasstad Ziekenhuis. Het OOK Centrum is van maandag tot vrijdag open van 9.00 uur tot 17.00 uur (uitgezonderd op feestdagen) en te bereiken op 010 292 36 10.

Daarnaast kun je de patiënten en naasten wijzen op de OOK Wijzer.

Zijn hier kosten aan verbonden?

Er zijn geen kosten verbonden aan de gesprekken bij de maatschappelijk werkster in het OOK Centrum Rotterdam. Voor doorverwijzing naar de psycholoog is een verwijsbrief van de behandelend arts of huisarts nodig. Vergoedingen voor haarwerken, pedicure en diëtiste is afhankelijk van de zorgverzekeraar.

QuickScan

Wat is een QuickScan?

Een QuickScan is bedoeld als inventarisatie van de huidige stand van zaken binnen een ziekenhuis op het gebied van ondersteunende zorg. Daarbij wordt zowel gekeken

naar het aanbod vanuit het ziekenhuis als de verwijzing en samenwerking met de eerste lijn.

Hoe ziet een QuickScan eruit?

Het ziekenhuis maakt een keuze voor maximaal 2 zorgpaden waarop de QuickScan wordt toegepast. Als eerste activiteit wordt een enquête uitgezet onder patiënten van de gekozen zorgpaden. Patiënten en zorgprofessionals worden daarna geïnterviewd over hun ervaring met ondersteunende zorg. Als het ziekenhuis dat wenst, worden ook wijkverpleging en/of huisartsen meegenomen in deze gesprekken. De bevindingen van enquête, interviews en beschreven zorgpaden worden besproken in een focusgroep met patiënten en zorgprofessionals.

Wat zijn de kosten van een QuickScan?

De QuickScan wordt door de Stichting OOK kosteloos uitgevoerd. Er wordt van het ziekenhuis wel een tijdsinvestering verwacht voor de interviews en focusgroepen.

Ondersteuningsconsulenten

Wat is een ondersteuningsconsulent?

Een ondersteuningsconsulent is één vast aanspreekpunt voor de patiënt met kanker en/of naaste voor begeleiding en ondersteuning tijdens zijn/haar ziekte. Hij/zij kan de patiënt vroegtijdig informatie en zelfmanagementtools aanreiken en indien nodig de patiënt doorverwijzen naar (regionale) nazorg.

Wat doet een ondersteuningsconsulent?

Een ondersteuningsconsulent bespreekt met de patiënt en zijn naaste(n) wat het betekent om te leven met kanker. In het gesprek gaat het over alle niet-medische zaken: de gevolgen van de ziekte en de behandeling daarvan voor het dagelijks leven en het functioneren van de patiënt en zijn naaste(n).

In welke ziekenhuizen bevindt zich een consulent?

Het is onze ambitie om de ondersteuningsconsulent in elk ziekenhuis in Nederland aan te bieden. Momenteel hebben wij contact met 20 ziekenhuizen (inclusief de pilots), waar een QuickScan loopt of in de planning staat. In het Erasmus MC Kanker Instituut op de afdeling Hematologie en in het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis voor patiënten met borstkanker en melanoom zijn de ondersteuningsconsulenten reeds werkzaam.

Zijn er kosten verbonden aan de ondersteuningsconsulent?

Nee, de inzet van de ondersteuningsconsulent wordt voor de patient vergoed vanuit de basisverzekering.

Waarvoor dient de scholing en intervisie?

Het doel van de scholing en intervisie is om de deskundigheid van de ondersteuningsconsulent te bevorderen en aan te vullen met nieuwe kennis en vaardigheden. Daarnaast staat centraal dat de ondersteuningsconsulenten leren van en met elkaar. De scholingen worden uitgebreid met nieuwe ondersteuningsconsulenten vanuit andere ziekenhuizen.

Werken bij OOK

Kan ik stage lopen bij Stichting OOK?

Wij zijn een kleine organisatie, beperkt in stageplaatsen, maar informeren kan altijd via het contactformulier onderwerp Personeel & Organisatie.

Kan ik mij aanmelden als vrijwilliger?

Het OOK Centrum Rotterdam werkt veel met vrijwilligers. Aanmelden kan via het contactformulier onderwerp Personeel & Organisatie.

Zijn er vacatures beschikbaar?

Raadplaag het recente nieuws voor actuele vacatures. Voor open sollicitaties kun je contact opnemen via het contactformulier onderwerp Personeel & Organisaties.

Downloads

Waar kan ik downloads vinden?

Hier vind je het overzicht van alle downloads op onze pagina:

– Informatie over QuickScan (download)

– Informatie over de Ondersteuningsconsulent (download)

– Jaarverslagen (jaarverslagen downloaden)

Webdevelopment by Oil4.