Albert Schweitzer ziekenhuis quickscan voor betere ondersteunende zorg kanker

Albert Schweitzer ziekenhuis zet stap naar betere ondersteunende zorg bij kanker

Het Albert Schweitzer ziekenhuis laat, in samenwerking met Steunpunt KOEL, een QuickScan uitvoeren door Stichting OOK. Met deze scan krijgt het ziekenhuis in Dordrecht beter inzicht in hoe de ondersteunende zorg bij kanker nu voor patiënten is geregeld. Er wordt onderzocht hoe de patiënten de zorg momenteel ervaren. Ook wordt gekeken naar hoe zorgverleners samenwerken. Het gaat hierbij om niet-medische zorg, zoals psychologische ondersteuning, huidtherapie of voedingsadvies. De uitkomsten van deze scan laten straks concrete punten zien waarop het Albert Schweitzer ziekenhuis waar nodig de ondersteuning voor mensen met kanker kan verbeteren.

Stichting OOK voert deze QuickScan voor steeds meer ziekenhuizen in Nederland uit. De missie is om mensen met kanker en hun naasten op het juiste moment de juiste ondersteuning op het niet-medische vlak bieden. Naast de medische behandeling hebben veel mensen met kanker behoefte aan aanvullende ondersteuning van bijvoorbeeld een gespecialiseerde maatschappelijk werker, psycholoog, diëtist of huidtherapeut. Stichting OOK verbindt die zorgverleners, specialisten en patiënten met elkaar om zo naar een betere kwaliteit van leven te streven. Bij het bieden van deze juiste ondersteuning spelen ziekenhuizen natuurlijk een grote rol. Daarom is Stichting OOK erg blij dat steeds meer ziekenhuizen de QuickScan laten uitvoeren om zo een optimaal netwerk te creëren rondom ieder mens met kanker.

Patiënten in plaats van ziekten behandelen

Stichting OOK gaat in het Albert Schweitzer ziekenhuis de trajecten bij mensen met prostaat- of darmkanker onderzoeken. Addy van Hooren, adviseur oncologische zorg, van het Albert Schweitzer ziekenhuis:

“We vinden het belangrijk om patiënten te behandelen en geen ziekten. De uitkomsten van de QuickScan geven ons inzicht in hoe patiënten de huidige ondersteunende zorg ervaren. Dat biedt kansen om waar nodig te verbeteren.”

Aan het eind van het jaar moet de QuickScan klaar zijn.

Samenwerking Steunpunt KOEL

Steunpunt KOEL werkt samen met het Albert Schweitzer en verbindt en versterkt de eerstelijnszorg met als doel om betaalbare zorg te realiseren dichtbij de patiënten thuis. Steunpunt KOEL roept ook zorgverleners op om mee te werken aan de QuickScan en hun ervaring met de samenwerking met het Albert Schweitzer ziekenhuis te delen. Zo geeft de QuickScan straks een goed totaalbeeld van de zorg die beschikbaar is voor de mensen met kanker in de Drechtsteden.

Zo werkt de QuickScan

Tijdens de QuickScan wordt gekeken naar hoe het ziekenhuis de ondersteunende zorg aanbiedt aan mensen met kanker. Het kan zijn dat ze zelf de zorg aanbieden, maar er wordt ook gekeken hoe verwijzing naar eerstelijnszorg gaat. De QuickScan bestaat uit drie stappen:

  1. Er wordt een enquête uitgezet onder patiënten.
  2. Daarna worden patiënten en zorgprofessionals, waaronder ook huisartsen en wijkverpleegkundigen, persoonlijk geïnterviewd over hun ervaring met ondersteunende zorg.
  3. Als laatste stap worden de bevindingen van de enquête en de interviews besproken in een focusgroep met patiënten en zorgprofessionals.

Op basis van alle uitkomsten ontvangt het ziekenhuis een rapport met aanbevelingen. Dit advies kan gebruikt worden om verbeteringen aan te brengen in de ondersteunende zorg voor mensen met kanker.

Heb jij of iemand in jouw omgeving kanker en zoek je betere ondersteuning? Lees dan hier verder op onze website. Bent u een zorgprofessional en wilt u meer weten over wat Stichting OOK doet? Kijk dan hier.